Ada apa dengan Remaja

Ada Apa Dengan Remaja
       (Allah Tidak Pernah Jauh)

Bismillah.

Remaja?Zaman dimana keinginan dalam jiwa nak try segala galanya.Nak explore benda benda / perkara baru yg menarik perhatian.Jiwa penuh ghairah.Dan saat inilah seorang remaja itu seperti berperang dengan diri sendiri.Mencari identiti,maybe.

semua akan melalui zaman remaja sebelum ke usia yg lebih tua.

Zaman remaja Cerminan Peribadi
           Masa Hadapan

Bagi najwa,najwa percaya yg siapa kita pada zaman remaja,itulah diri kita pada zaman akan dtg.Means,pd zaman tua.Sebab apa?Because of,segala kerja dan amalan yg kita buat waktu remaja ni akn jd sebati dlm diri.Bila dh sebati,tabiat tu akn dibawa terbanglah ke zaman tua.Pendapat najwa lah.tp manusia berubah kan.Tu pendapat najwa.

Kita selalu dipesankan bahwa apa yg kita buat pd org tua,either baik / buruk,esok lusa, anak anak akan buat dkt kita pulak.Mesti selalu dngr kan.Sbb parents selalu ckp.Dlm bnyk hal,nasihat dan peringatan org tua tu bnyk yg betul.Dan maybe,hasil pengajaran drpd life yg they have been through.Sbb org tua lebih dahulu mkn garam kan. Then,org tua xnak tngk pisan berbuah 2 kali,mereka nasihat kita.Nasihat yg xpernah  ditelan  dek zaman.

  Remaja itu penuh Dengan Kekuatan .

Kata kata Bung Soekarno, " Beri aku 10 pemuda,maka akan kugoncangkan dunia.Jika ada 9 pemuda lagi,maka Indonesia pasti berubah".

Apa yg kita faham dari kata kata tu?

Remaja tu penuh dgn kekuatan dan semangat yg besar.Jika diluruskan pd jln yg betul,remaja boleh menggegarkan dunia.Cuma kita tngk sejarah Sultan Muhammad Al-Fatih.Beliau seorg remaja kan waktu menakluki kota constantinopel? Dan lg sorang,Salahuddin Al-Ayyubi,pemuda yg menempah nama dgn keberanian beliau yg berlandaskan matlamat krn Allah swt?Jom kenali siapa mereka ni.

Maka,begitulahh juga golongan remaja hari ini.Remaja akan menonjol jika akhlak dan peribadinya dibentuk dgn Al -Quran dan Sunnah.

Remaja tu aset ummah,aset agama,aset negara.

Lembutkanlah Jiwa Remaja

Remaja tu lembut jiwanya.Percayalah.Yakin 100%.Sebab najwa remaja.heheh.Remaja ni,klau dibentuk dgn kena cara,pasti mencintai kebaikan.Jika dibentuk dgn cara keganasan,pasti xterkesan kelembutan tu.Jiwa remaja,jiwa yg penuh dgn kecintai gitu ❤

Remaja,jom Jadi Seseorang

Kita ni remaja yg jiwanya penuh dgn kekuatan,harus berfikiran jauh ke depan.Berfikir utk kebaikan masa depan.Kita xkan kekal muda.Nanti nk menjenguk usia tua yg lemah dan mungkin juga xberdaya.Yang penting,kita sebenarnya x tahu bila kita akan mati.For sure,kena ada persediaan.

Sahabat,utk berubah tidak pernah ada istilah terlambat.Jika dihati terdetik niat nak berubah,maka teruskanlah.Dia akan hantarkan org baik baik utk membimbing dan menyokong usaha kita.Fighting.

Akhir kata,Jangan pernah berhenti melangkah,jangan pernah menyerah.Teruskan derap kaki kita.Jom,kita sama sama


Wallahualam.


***

Teruskan menyokong kami :

Facebook : Hijrah Haura
Twitter : @twt_haura
 Instagram : hijrahhaura
 Blog : hijrahhaura.blogspot.com

JANGAN EDIT ATAU PADAM APA-APA.
BELAJAR MENGHORMATI.

 Bidadari itu Tempatnya di Syurga

Tiada ulasan: